ROZWÓJ MOWY U DZIECI  

 

 

Mowa jest głównym środkiem porozumiewania się między ludźmi, a prawidłowy jej rozwój stanowi podstawę kształtowania się osobowości dziecka.

 Jeśli proces rozwoju mowy przebiega prawidłowo, dziecko prawidłowo myśli, rozwija swoje słownictwo, rozwija myślenie abstrakcyjne, prawidłowo stosuje zasady gramatyczne.

Rozwój mowy nie przebiega  u wszystkich dzieci jednakowo. U jednych szybciej, u innych wolniej. Różna może być kolejność przyswajania przez dzieci głosek. Stopień rozwoju mowy zależy od wpływu środowiska oraz od psychofizycznego rozwoju dziecka.

Zapobieganie i korekcja wad wymowy, to zapobieganie trudnościom i niepowodzeniom szkolnym. Dziecko źle mówiące najczęściej pisze z błędami, słabo czyta, przejawia zahamowania w swobodnym wypowiadaniu się.

Zanim dziecko nauczy się dobrze mówić musi przejść wiele etapów.

Mówienie rozwija się i przebiega według tych samych prawideł.

W rozwoju mowy, językoznawcy tacy jak: L. Kaczmarek, I. Styczek, T. Bartkowska wyróżniają następujące okresy:

1) okres melodii,

2) okres wyrazu,

3) okres zdania,

4) okres swoistej mowy dziecięcej.

. OKRES MELODII ( 0-1 roku życia)

         Natychmiast po urodzeniu dziecko wydaje krzyk, który spowodowany jest pierwszym oddechem. Krzykiem i płaczem niemowlę reaguje na przykre dla niego wrażenia zimna, głodu, bólu. Po pewnym czasie krzykiem komunikuje swoje niezadowolenie. Później zaczyna kojarzyć, że ile razy krzyczy, to zawsze zjawia się matka. Jest to pierwsze porozumiewanie.

Krzyk jest ćwiczeniem narządu oddechowego: wdech - krótki, wydech - długi, powolny. W krzyku niemowlęcia występują elementy nieartykułowane, zbliżone nieco do samogłosek: a, o, u.

         W 2-3 miesiącu życia niemowlę zaczyna głużyć, to znaczy wytwarzać przypadkowe dźwięki gardłowe, tylko językowe. W głużeniu wyróżnia się samogłoski, spółgłoski, grupy samogłoskowe i spółgłoskowe. Głużenie występuje również u dzieci głuchych.

Około 5-6 miesiąca życia głużenie przekształca się w gaworzenie. Jest to zamierzone powstawanie dźwięków wydawanych przez dziecko zasłyszanych z otoczenia, dziecko bawi się nimi. Niemowlę wymawia większość samogłosek i spółgłosek. Sylaby wypowiadane mechanicznie nie mają znaczenia, pełnią rolę w podtrzymywaniu kontaktu z otoczeniem.

         W 7-8 miesiącu życia dziecko zaczyna reagować na mowę. Wyraźnie artykułuje sylaby, chociaż jednorodne, tworzy wyrazy o konkretnym znaczeniu: ma-ma, ba-ba, ta-ta. Poznaje przedmioty i zaczyna kojarzyć je z nazwą, chwyta melodię, rytm mowy.

         W czwartym kwartale pierwszego roku życia pojawia się u dziecka rozumienie, które wyprzedza mowę dziecka. Dziecko identyfikuje kilka wyrazów, kojarzy je z przedmiotami. Z końcem 1 roku życia dziecko rozumie już dużo z tego, co do niego dorośli mówią, co czynią, o co się pytają i czego od niego żądają.

OKRES WYRAZU (1-2 rok życia)

         Wielki postęp w rozwoju mowy przypada na ten okres. Wynika to przede wszystkim z poszerzania kręgu doświadczeń. W tym okresie dziecko używa właściwie wszystkich samogłosek oprócz nosowych: ę, ą. Ze spółgłosek wymawia: p, b, t, m, d, k, ś, ć. Pozostałe najczęściej zastępuje innymi, które są dla niego łatwiejsze w wymowie.

Charakterystyczne jest wymawianie pierwszej sylaby lub końcówki wyrazu. Wymawiane wyrazy są już kojarzone z konkretnymi przedmiotami lub osobą. Pojawiają się formy dwuwyrazowe, które są przygotowaniem do formułowania pełnych zdań.

Pod koniec 2 roku życia dziecko usiłuje nazywać swoje doznania. Większość używanych wyrazów to rzeczowniki  w mianowniku, będące nazwami przedmiotów z najbliższego otoczenia dziecka.

OKRES ZDANIA (2-3 rok życia)

         Mowa ulega dalszemu rozwojowi i doskonaleniu. Dziecko zaczyna rozumieć mowę rodziców. Buduje pierwsze dwuwyrazowe zdana wyłącznie twierdzące. Później pojawiają się zdania pytające i rozkazujące. Z części mowy używane są najczęściej rzeczowniki i czasowniki. Później używają przymiotników i spójników. Mowa dzieci między 2 a 3 rokiem życia jest zrozumiała dla osób nie tylko z najbliższego otoczenia. Mowa dziecka ciągle się doskonali i staje się coraz bardziej zrozumiała dla otoczenia.

W okresie zdania dziecko powinno wypowiadać już następujące głoski:

¨  wargowe: p, b, m, pi, bi, mi;

¨  wargowo-zębowe: f, w, fi, wi;

¨  środkowojęzykowe: ś, ź, ć, di, ń, j;

¨  tylnojęzykowe: k, g, ch;

¨  przednio-językowo-zębowe: t, d, n;

¨  przednio-językowo-dziąsłowe: l.

         Okres ten jest przełomowy w rozwoju mowy, gdyż dziecko przyswaja sobie podstawy systemu leksykalnego, fonetycznego i morfologicznego języka.

OKRES SWOISTEJ MOWY DZIECIĘCEJ ( 3-7 rok życia)

         Słownik dziecka staje się bogaty i bardziej urozmaicony. Dziecko trzyletnie potrafi porozumiewać się z otoczeniem, jego mowa jest w pewnym stopniu ukształtowana, choć nie pozbawiona błędów, jej rozwój nadal trwa.

Artykulacja głosek zbliża się do prawidłowej. Dziecko potrafi już odróżnić szereg syczący: s, z, c, dz od ciszącego: ś, ź, ć, dź.

Pod koniec 4 roku życia pojawia się głoska r, wcześniej pomijana lub zastępowana innymi głoskami l lub j.

         Mowa dziecka w tym okresie rzadko jest doskonała. Dziecko często przestawia lub opuszcza sylaby albo głoski, zniekształca całe wyrazy, a także tworzy wiele wyrazów na swój użytek.

Okres swoistej mowy dziecięcej to czas bardzo intensywnego rozwoju mowy. Znaczącą rolę odgrywa zarówno środowisko rodzinne jak i przedszkolne. Dziecko 7 letnie powinno w zasadzie wymawiać wszystkie głoski prawidłowo, zdarza się jednak, że ten okres przedłuża się i rozwój bywa nieco opóźniony.

O prawidłowym rozwoju mowy dziecka decyduje wystąpienie określonych struktur językowych w określonym czasie. W końcu wieku przedszkolnego dziecko ma opanowany język ojczysty w takim stopniu, że stanowi on poprawne narzędzie komunikowania się z otoczeniem.

         Prawidłowy rozwój mowy stanowi obok właściwego poziomu funkcji intelektualnych, precyzyjnych i motorycznych bardzo istotny element dojrzałości szkolnej dziecka. Od ucznia rozpoczynającego naukę w klasie pierwszej oczekuje się swobodnego wypowiadania się na bliskie mu życiowo tematy, umiejętności powtórzenia usłyszanego opowiadania, powiedzenia z pamięci wierszyka, słownego opisu obrazka. Normalne dziecko w tym wieku powinno mówić pełnymi zdaniami, poprawnie zbudowanymi pod względem gramatycznym. Jednak dużo dzieci rozpoczynających naukę szkolną nie posiada wszystkich wymienionych umiejętności językowych.

Jak postępować, aby rozwój mowy przebiegał prawidłowo?

Oto ważniejsze zalecenia dotyczące wczesnej profilaktyki:

1) Wypowiedzi osób z najbliższego otoczenia powinny być poprawne. Do dziecka należy mówić powoli, wyraźnie. Należy unikać języka dziecinnego (spieszczania) w trakcie rozmowy z dzieckiem.

2) W okresie kształtowania mowy dziecko nie powinno kontaktować się z osobami, które mają wady wymowy, ponieważ wadliwa wymowa otoczenia wywołuje i utrwala wadliwą wymowę dziecka.

3) Dziecko powinno reagować na aktywność uczuciową i słowną otoczenia. W przypadku, gdy brak takiej reakcji, można podejrzewać niedosłuch. Konieczna jest wtedy kontrola.

4) Nie należy gasić naturalnej skłonności dziecka do mówienia obojętnością, cierpką uwagą, lecz słuchać uważnie wypowiedzi, zadawać dodatkowe pytania, co przyczyni się do korzystnego rozwoju mowy.

5) Nie wolno poprawiać wymowy dziecka, żądać by kilkakrotnie powtarzało dane słowo, zawstydzać, karać za wadliwą wymowę. Hamuje to chęć do mówienia, a co z tym idzie w konsekwencji dalszy rozwój mowy.

6) Wskazane jest częste opowiadanie dziecku bajek, czytanie, oglądanie wspólne filmów i rozmawianie na ich temat.

7) Nie należy zaniedbywać chorób uszu, gdyż nie leczone mogą powodować niedosłuch, a w następstwie dyslalię lub niemotę.

8) Jeśli dziecko ma nieprawidłową budowę narządów mowy (rozszczepy warg, podniebienia, wady zgryzu lub uzębienia), konieczne jest zapewnienie opieki lekarza specjalisty, gdyż wady te są przyczyną zaburzeń mowy.

9) Dziecka leworęcznego nie należy zmuszać do posługiwania się ręką prawą w okresie kształtowania mowy. Naruszanie w tym okresie naturalnego rozwoju sprawności ruchowej zaburza funkcjonowanie mechanizmu mowy. Prowadzi to często do zaburzeń mowy, a w szczególności do jąkania.

10) Nie należy wymagać zbyt wczesnego wymawiania poszczególnych głosek. Dziecko nie przygotowane pod względem sprawności narządów artykulacyjnych, niedostatecznie różnicujące słuchowo dźwięki mowy, a zmuszane do artykulacji zbyt trudnych dla niego głosek, często zaczyna je zniekształcać, wymawiać nieprawidłowo. Tworzymy u dziecka w ten sposób błędne nawyki artykulacyjne, trudne do zlikwidowania.

11) Jeśli dziecko osiągnęło już wiek, w którym powinno daną głoskę wymawiać, a nie robi tego, zasięgnijmy porady logopedy.  

Logopeda rozpoczyna swą pracę od rzetelnej diagnozy problemów dziecka. Najczęściej do badania wykorzystuje kwestionariusz obrazkowy. Następnie układa indywidualny plan terapii.

W korekcji zaburzeń artykulacyjnych ważne jest przestrzeganie etapów pracy: 

Etapy pracy:

1.     Etap wstępny (diagnoza, wybór metody korekty, ustalenie planu)

2.     Etap przygotowawczy (- rozpoczęcie ćwiczeń narządów mowy, ćwiczeń głosowych i słuchu fonematycznego)

3.     Etap właściwej pracy korekcyjnej, który dzieli się na:

a)     Wywołanie głoski (samoistne, przekształcające, niesamoistne)

·        Metoda usprawniania narządów mowy

·        Metoda słuchowa

·        Metoda wyjaśniania

·        Metoda wzrokowa

·        Metoda czuciowa

·        Metoda naturalna

·        Metoda słów kluczowych

·        Metoda substytucyjna

·        Metoda stopniowego przybliżania]

·        Metoda mechaniczna

·        Metoda uczulania 

b)    Utrwalanie i automatyzacja artykulacji głoski 

Metoda utrwalania głosek wywołanych 

·        utrwalanie głoski w izolacji,

·        utrwalanie głoski w sylabie,

·        utrwalanie głoski w wyrazach,

·        utrwalanie głoski w „wyrazach konkurencyjnych”

·        utrwalanie głoski w parach wyrazów,

·        utrwalanie głoski w parach – „paronimach”,

·        utrwalanie głoski w zdaniach,

·        utrwalanie głoski w krótkich tekstach,

·        utrwalanie głoski w mowie spontanicznej. 

Zajęcia są przygotowane w  dostosowaniu do wieku i potrzeb uczestników, a formy i metody tak dobrane by w żmudnych  ćwiczeniach wykorzystać elementy zabawy.  

Gabinet Logopedyczny w Szkole podstawowej w Młyńcu otwarty jest w poniedziałki i środy w godzinach od 9 do 14. 

Logopeda Renata Łęc.

 

1.     Sen myszki 

Uciekła mysz przed kotem,

co na myszkę miał ochotę,

bo już taki los jest myszy,

że ją zawsze kot usłyszy.

(T. Gluziński)

2.     Teczka Zosi

 

Krzyk i hałas

Słychać z teczki:

„Zróbże Zosiu,

porządeczki!”

 

Płaczą kredki

I ołówki –

Połamały

Im się główki.

 

 

Płacze książka

Z wielkim kleksem,

Wstyd mieć w teczce

Taką beksę.

 

Guma „Myszka”

Myśli sobie:

„ma być czysto?

Jak to zrobię.

(W. Broniewski)